21 април 2011 г.

10 холивудски клишета, от които на Нели й е писнало (продължение)

След едномесечно заточение в земите на кино-безобразията, от което получих временна слепота и хронична тъпота, вчера усетих внезапен прилив на енергия, прочитайки поста на Нели за холивудските клишета. Тръгвайки да й пиша коментар, усетих, че ставам прекалено обстоятелствен, в следствие на което реших да постъпя, като всеки един себеуважаващ се плагиат - заграбих й темата. Разбира се, нямам потвърждението, че на Нели й е писнало точно от същите клишета, но темата си е нейна, така че се почувствах задължен да я включа в заглавието в знак на признателност.

10 причини да хейтим Холивуд:

» От филмите на Камерън и производни: когато се представя някакъв титаничен обект - титаничен кораб ("Титаник"), титанична планина (летяща), титанична дупка в земята ("Санктум") и т.н. - непосредствено пред него задължително прелита ято птици. Ако няма птици, значи въпросният обект е попаднал в кадър случайно и едва ли заслужава зрителското ни внимание.

» Когато в сценарият присъстват баща и син, в 99% от случаите те не се "дишат" един друг, а в 99% от тези 99% синът неспирно хейти баща си и го обвинява за всяка човешка грешка от сътворението на света насам. Разбира се, на финала двамата се прегръщат просълзени, признавайки си, че вината е в тях.

» The funny guy. Във всяка една групичка (била тя екипаж на междузвезден кораб, отряд от ченгета, банда обирджии и т.н.) неизменно присъства и един веселяк. Често има и една шматка, на която всички се подиграват, обикновено заради наднорменото тегло. Естествено необходими са и политически коректния цветнокож, бойната мацка с кофти поглед (в 95% от случаите ролята е писана специално за Мишел Родригез) и една плеймейтка (пожелателно с големи "очи"). Например очите на Дениз Ричардс ("Звездни рейнджъри") са пленително големи и неподвластни на гравитацията, но пък в космоса е така.

» Случвало ли ви се да НЕ познаете кой ще умре? А в коя минута? И в каква поредност спрямо останалите? И защо винаги наблизо има някакво стърчащо желязо, шило или изкуствен фалос. Сякаш в момента, в който камерата го фиксира, няма да ни е пределно ясно какво ще се случи.

» Колко живота има "лошият"? Със сигурност предостатъчно, за да задаволи изискванията на режисьора да видим повече съспенс от необходимото. Плюс това "добрият" е прекалено добър, за да утрепе лошото копеле още с първия си опит. Размазването на мозък задължително трябва да се случи след като го е погъделичкал отвсякъде.

» За разлика от редовите лоши (същите ония, които измират, като мухи върху инсектицидна лампа, когато добрият им плесне шамар зад врата) добряците, имали злочестата участ да пукнат в края, винаги имат минутка време да си кажат финалните реплики, дори и ако от главата им стърчи тръба с фи 20. Търсеният драматичен ефект в такива случаи често ми излиза през устата под формата на добре смляна храна.

» Три винаги е било адски сакрално число в Холивуд. Но често дори и не се стига до трети опит, когато трябва да се нацели паролата за достъп до главната базаданни на ФБР или някое друго строгосекретно учреждение. Хората просто знаят как. А аз какво да направя като цяла седмица се трових да си спомня каква парола съм си сложил на една от пощите. Silly me.

» Според Холивуд най-сигурният начин да разберете дали някой ви преследва, е да отидете да пробвате дали колата ви пали. Ако стартерът отказва, съвсем скоро ще ви навести висок човек с мушама и кука в ръката. Не е зле да продължите да упорствате с ключа, докато в реални условия не изтощите акумулатора. На кино това няма да ви се случи и много скоро ще вдигате 250 по улици тесни, като кокошо дупе.

» Романтично или не, ако не сте в края на филма, целувката между главните герои е бленуван мираж - винаги се намира кой да ги прекъсне точно преди флуидообменяне. Това си е писано правило.

» Сещам се за още десетина клишета, клишенца и откровени простотии, но стига толкова. Десет няма да има в знак на протест.